گفتوگو با محمد منتشری، خواننده:
فقط بزرگان آواز میتوانندردیف مهرتاش را بخوانند!
آمن خادمی: محمد منتشری با اینکه در مرز ۷۰ سالگی به سر میبرد اما صدایش هنوز در اوج است و خوب میخواند. شفاف صحبت میکند و برای پاسخ به پرسشهایم حاشیه چینی نمیکند. هنوز از نام بردن صریح اسم استادش واهمه دارد و مهرتاش را «آقا» صدا میکند. منتشری با اینکه اصالتا لنگرودی است اما لهجهاش کاملا تغییر کرده و به وقول قدیمیها آواز بیات تهرونی میخواند که بسیار سرتر از همطرازان تهرانی خودش است.
این هنرمند در جامعه هنری باربد هنر آموخته است و همزمان با اینکه دپیلم تئاتر دارد اما به موسیقی گرایش پیدا کرد؛ دلیل آن هم این وبد که استاد مهرتاش در کلاسهای تئاتر از موسیقی ایرانی هم میگفتند. از منتشری تاکنون مجموعه چهارشنبه سوری و هفت سین منتشر شده است که به اعتقاد خودش این مراسم جزو میراث فرهنگی ماست و باید آنها را به هر نحوی حفظ کرد. بسیاری اعتقاد دارند که خواندن در تابلو موزیکالهای روحوضی درشان منتشری نبوده است اما خودش میگوید من خوانندن آن تابلو موزیکالها را بیشتر از ردیف دوست دارم؛ چرا که زبان مردم است و میتواند با آنها ارتباط برقرار کند. میگوید آوازهای الان همه فتوکپی هستند و در سی سال اخیر هیچ اثری خوبی که بتواند در میان مردم گل کند و جای خود را در خاطرهها باز کند، منتشر نشده است و مقصر آن وسایل ارتباط جمعی و متولیان فرهنگی میداند.
به تازگی ردیفهای اسماعیل خان مهرتاش با صدای وی منتشر شده است که بحثهای مختلفی را به همراه داشته است. نظیر اینکه وی در این ردیفها دخل و تصرف کرده است و بعضی از دستگاهها چون نوا و راست پنجگاه که مهرتاش اصلا اعتقادی به وجود آنها نداشت را به مجموعه ردیفهای مهرتاش اضافه کرده است اما وی اذعان دارد که همه آنچه در ردیفش منتشر کرده است را استاد مهرتاش گفته است؛ البته وی این نکته را هم توضیح میدهد که به دلیل حشر و نشر ۲۰ سالهای که با مهرتاش داشته است وی بسیاری از گوشهها را در سفرها و دور هم نشینیها به وی میگفته است. با محمد منتشری گفتوگویی انجام دادهایم که میخوانید:
- شما به تازگی ردیفهای استاد مهرتاش را بعد از ۳۰ سال منتشر کردید. دلیل این همه وقفه چیست؟ چرا قبلا به فکر نیفتادید؟
- من به دلیل مشغله کاری (کارمند بانک) بعد از فوت استادم از صحنه موسیقی فاصله گرفتم. تا اینکه از طرف مهدی کلهر (رئیس تولید موسیقی صداوسیما) دعوت به کار شدم. همزمان که از بانک بازنشسته شدم به همراه محمد رحمانی یک گروه تشکیل دادیم و در
موسیقی صداوسیما) دعوت به کار شدم. همزمان که از بانک بازنشسته شدم به همراه محمد رحمانی یک گروه تشکیل دادیم و در سال۱۳۷۲ در مجموعه آزادی کنسرت برگزار کردیم که بعدها این کنسرت در غالب یک کاست به نام «شورآفرین» منتشر شد؛ همچنین در این کنسرت عبدالوهاب شهیدی، مرحوم همایونپور و مرحوم دلکش هم حضور داشتند و نتیجه اینکه این کار برای من تولدی دوباره در موسیقی بود.
در آن زمان در تلویزیون اوضاع موسیقی هم خوب شده بود و من بعضی از کارهای رادیو و تلویزیون را مانند مناجات خواجه عبدالله انصاری با ساز شهریار فریوسفی اجرا میکردم. همچنین بین سالهای ۷۶-۷۴ در «مرکز حفظ و اشاعه موسیقی» تدریس میکردم و برای آمادگی شروع به مرور ردیفها کردم تا اینکه در سال۷۶ مهدی کلهر رفت و علی معلم به جای آن آمد و آن زمان بود که به دستور علی معلم در مرکز حفظ اشاعه بسته شد و تبدیل به حفظ و پژوهش موسیقی شد.
ناگفته نماند در آن سالها هم از طرف مجید کیانی دعوت به کار شدم اما دیدم که آنجا دیگر نمیشود کار کرد و فقط محلی شده است برای حرفزدن و بس! در نتیجه بعضی از شاگردانم که در مرکز حفظ و اشاعه بودند با من به خانه آمدند و به مرور تمام ردیفهای که استادم مهرتاش به من یاد داده بود در ذهنم مرور و استاندارد شد.
این روند تا سال۸۵ ادامه داشت. در همین راستا تصمیم گرفتم برای اینکه دوباره این ردیفها فراموش نشود آن را ضبط کنم، نتیجه این شد که از سال۸۵ کار ضبط ردیفها را آغاز کردم.
- چرا این ردیفها را خود استاد مهرتاش منتشر نکرد و اینکه چرا شما آنها را بعد از مرگ وی عرضه کردید؟
- البته علاوه بر این ردیف بسیاری از تصانیف وی مانده است که میخواهم آنرا منتشر کنم. تفکر استاد مهرتاش این بود که اینها ضبط و ثبت نمیخواهد و همینکه وی آنها را به هنرجویان درس میداد، کافی بود و معنیاش یعنی ضبط آثار!
اما در باره اینکه چرا این ردیفها در زمان استاد منتشر نکردهام، باید بگویم آنزمان خود استاد بود و من نمیتوانستم کاری بکنم؛ البته ما موضوع ضبط و انتشار ردیفها را بارها و بارها به وی میگفتیم اما وی همیشه در جواب میگفت؛ باشد و آن را به زمان دیگری موکول میکرد. تا اینکه انقلاب شد، جامعه باربد را سوزاندن و روحیه استاد از بین رفت و کلا موسیقی تعطیل شد.
- شما اشاره میکنید که «جامعه باربد» را سوزاندهاند. براساس چه اسناد و مدارکی این حرفها را میزنید؟
- قبل از اینکه جواب این سوال را بدهم میخواستم برایتان یک خاطره تعریف کنم، آن سالها فردی بود که نزدیک جامعه باربد سیگار میفروخت و بعد از یک مدت پاسبانها به وی پیله کردند که بساط سیگارفروشیش را جمع کند. سیگار فروش با استاد مهرتاش صحبت کرد، مبنی بر اینکه سیگارفروشی تنها منبع درآمد وی و خانوادهاش است و از استاد مهرتاش اجازه خواست که بساط سیگارفروشیش را در راهرو جامعه باربد علم کند. این روند تا بیست سال ادامه داشت و آن سیگارفروش از دکه سیگارفروشی خود که در راهرو جامعه باربد بود ارتزاق کرد.
اما درباره اینکه میگویم جامعه باربد را سوزاندهاند. یادم میآید استاد تعریف میکرد که به من زنگ زدند و گفتند دارند جامعه را میسوزانند. من رفتم و دیدم کههمان سیگارفروش اولین کوکتول مولوتف را به داخل جامعه باربد انداخته است و من که رسیدم رو به من کرد و گفت «مطربی هم شد کار، برو برای خودت یک کار دیگری راه بینداز.» همچنین رضا وهدانی تعریف میکرد که آقا (استاد مهرتاش) در خیابان مخبرالدوله راه میرفت و با خودش حرف میزدو من وی را دیدم و وقتی درباره اینکه چرا جامعه باربد را سوزاندهاند پرسیدم، گفت: ما تا به الان فکر میکردیم خادم به این ملت بودیم اما اکنون به این نتیجه رسیدیم که خائن به این ملت بودیم!
- از نظر محتوایی تفاوت ردیفی که شما منتشر کردهاید با ردیف مکتب اصفهان یا مکتب تهران چیست؟
-استاد مهرتاش اعتقادی به کلمه مکتب نداشت و میگفت هر دیاری لهجه خودش را دارد و در آواز هم همین گونه است. این کلمه مکتب بعد از انقلاب مد شد و بهتر از به جای مکتب بگوییم شیوه خواندن!
مرحوم دوامی و کریمی فرمی از آواز را روایت کردند که اگر آنها روایت نکرده بودند این مستندات راهم نداشتیم.
ما ردیف سازی زیادی نظیر استاد صبا، معروفی، نیداوود و... داریم اما در آواز فقط ردیف مرحوم کریمی و دوامی و رضوی سروستانی (ردیف نورعلیخان برومند) وجود دارد؛ به همین خاطر همه فکر میکنند که ردیف آنها وحی منزل است. من در این ردیف سعی کردم نظر استادم را تامین کنم؛ به گونهای که یک آدم مبتدی هم اگر ردیف من را گوش میدهد از آن لذت ببرد. من اعتقاد دارم در گام نخست باید جوان ایرانی را به موسیقی ایرانی علاقمند کرد و بعد درباره چند و چونهایش صحبت کرد.
درباره مهمترین ویژگیهای شیوه استاد مهرتاش باید بگویم، تنوع تحریر و سختی اجرای تحریر از دیگر ویژگیهای شیوه مهرتاش است که متاسفانه هماکنون بسیاری به جای تحریر زدن، شعر میخوانند و این روند به موسیقی ما بسیار لطمه زده است.
تحریرهای مطول یکی دیگر از ویژگیهای شیوه استاد مهرتاش است که هر حنجرهای قدرت خواندن آن را ندارد باید اشاره کند و اینکه ردیف مهرتاش ردیف مبتدیهای نیست.
تحریری که ما در موسیقی ایرانی داریم در هیچ جای دنیا نیست و از تحریر بلبل گرفته شده است و همچنین باید بگویم موسیقی ما در مقایسه با دیگر نوع دیگر موسیقیها به طبیعت نزدیکتر است.
همچنین گوشههایی نظیر مثنوی مخمس (پنج مصراعی) در ردیف مهرتاش داریم که در دیگر ردیفها وجود ندارد. به فرض مثال استاد برای شعر «خواهم که محو دیدارت کنم....» یک مثنوی ساخته است که قالب آن را از یک درویش گرفته است. در آواز ابوعطا مثنوی ابوعطا نیز داریم که در آوازهای دیگر نیز نیست.
از دیگر تفاوتهای شیوه مهرتاش با شیوههای دیگر باید اشاره کنم که در ردیفهای دیگر هفت دستگاه موسیقی و پنج آواز داریم. اما در شیوه مهرتاش هفت دستگاه موسیقی و شش آواز داریم. یعنی استاد «شوشتری و منصوری» را به صورت مجزا خواندهاند؛ در صورتی که در ردیفهای دیگر اینها گوشههایی از دستگاه همایون است. همچنین در آواز ابوعطا گوشهای به اسم «یتیمک» و «سارنج» داریم که شاید در ردیف سازی باشد اما در ردیف آوازی نیست.
همچنین ردیفهای دیگر اساتید مانند ردیفهای آقای کسایی بر اساس گوشهها سازی است اما در ردیف مهرتاش تمام گوشهها آوازی است و اگر میخواستیم در ردیفمهرتاش گوشههای سازی را- با توجه به اینکه مهرتاش نوازنده تار هم بودند- نیز بگنجانیم، این ردیف بسیار بسیار طولانی میشد. از دیگر تفاوتهای ردیف مهرتاش با دیگر ردیفها باید بگویم که استاد مهرتاش هنرجو را میبرد سر اصل مطلب و اینکه.
- آیا ردیف شما به فرض مثال کامل تر از ردیفهای موجود نظیر ردیف کسایی، شجریان، طاهرزاده، دوامی و کریمی است؟
من به هیچ وجه همچین ادعای نمیتوانم داشته بکنم؛ چرا که آنها هم جزو بزرگان ما هستند. درباره ردیفهای دیگر باید بگویم که به فرض مثال در شیوه طاهرزاده چند آواز بیشتر نیست و همچنین زنده یاد ادیب خوانساری هم تعدادی آواز دارند که در نهایت میتوانیم به آنها ا آوازهای طاهرزاده یا آوازهای ادیب خوانساری بگوییم و نه ردیف طاهرزاده یا ادیب خوانسازی!
باید در پاسخ به این سوال بگویم من در حد بضاعتم این ردیفها را ضبط کردهام وقضاوت را به عهده مردم میگذارم و اگر کم وکسری هست امیدوارم بزرگان موسیقی مرا ببخشند
:: برچسبها:
مهرتاش ,
منتشری ,
خواننده ,
موسیقیدان ,
نوازنده ,
آثار ,
فرهنگی ,
,